Untitled Document

Cikk - Scale MD 500 E HA-MSJ helikopter modell



Közel 15 éve RC modellezek, eleinte repülőgépmodellekkel, majd 2006-tól helikopterekkel is. A repítések mellett szenvedélyemmé vált az építés is (főleg helikopterek), majd amint alkalmam nyílt, megépítettem az első élethű modellem, mert nem igazán tetszettek a gyári kinézetű modellhelik, melyek egyre inkább egy baseball ütőre emlékeztetnek, mintsem egy igazi helikopterre.

McDonnell Douglas MD 500 E HA-MSJ lajstromjelű modell helikopter 

Az első élethű helikopteremnél a festetlen, üres törzs megvásárlása, majd egyedi fényezés után a gyári modellheli mechanikáját kellett beépíteni, ami miatt nem lett igazán élethű. A belső teret teljes egészében elfoglalta a mechanika, amit az ablakokon keresztül látni is lehetett, illetve a törzs sem az alakhűséget követte, hanem a gyári mechanikákkal való kompatibilitásé volt a főszerep. Ezt még követte egy pár modell, de az "álom" 2014-ben vált valósággá, mert egy Kínai gyártó elkészítette az MD-500E típus viszonylag alakhű és élethű modelljét, ami ráadásul még épphogy megfizethető. Sok hibát rejtegetett a készlet, így cserélni kellett jó pár alkatrészt minőségibbre.A gyári piros/fekete/fehér dekort, ami egyrészt tájidegen is volt, gyermekkori emlékeim miatt átfestettem az egykori HA-MSJ lajstromjelű, még a MÉM RSZ idejében vásárolt, majd az Air Service Hungary által üzemeltetett sárga, fekete csíkos változatra. Ennek a modellnek a mechanikáját már úgy készítette el a gyártó, hogy a nem látható részek kitöltésével rejtve maradt, tehát helyet kaphatott a műszerfal és az első/hátsó üléssor is, továbbá az ajtói is nyithatóak. Sajnos a gyártó nem készített el minden fontos és jellegzetes kiegészítőt/felszerelést, ami erre a típusra oly jellemző, így házilag kellett legyártani a vezetékvágókat, a fellépőket, a talpon lévő helyzetfény foglalatokat, antennákat stb.

McDonnell Douglas MD 500 E HA-MSJ lajstromjelű modell helikopter 

A belső tér kidolgozása is feljavításra szorult és egy régi "Ken" baba is elfoglalhatta a pilóta pozíciót. Sajnos a további részletezésnek több hátráltató oka is van, egyrészt kevés a jó minőségű fotó, másrészt a modell tömegét sem lehet már nagyon növelni. A figyelmes szemlélő észrevehet egy pár eltérést a valódi és eme modell között, mert sajnos nem teljesen az a típusváltozat, amit régen a MÉM RSZ vásárolt. Pontosan olyan altípus nem létezik modell megfelelőben.

Néhány adat a modellről:

- Kb. 1:5 méretarány

- 1.500 mm törzshossz

- 1.450 mm rotor átmérő

- 9.5 kg tömeg

- 6 perc repidő

- Lithium-Polimer akkumulátor (44,4V, 5A)

- Elektromotoros meghajtás (4.200 Watt teljesítmény)

- Bordásszíj/fogaskerék áttételezések

- 2.4GHz-es rádióvezérlés

- Kapcsolható fények (Leszállófény, strobe)

- Üvegszálas törzs

- Karbon rotor lapátok

A modellhelikopterek rotorjainak forgásiránya általában jobbos, de ennél a modellnél az élethűség kedvéért a valósnak megfelelően, balos forgásirányú, illetve a farok légcsavar is a megfelelő, bal oldalra került. Természetesen az öt ágú rotor elrendezés is az igazi mintájára készült, ezáltal egy speciális vezérlőelektronika is beépítésre került a modellbe, hogy precízen irányítható maradjon, de a nem megszokott, ellentétes forgásirányú precessziók/nyomatékok így is okoznak meglepetést a repítések alkalmával. Vezethetősége és izgága mozgása nagyon hasonlít az igazi MD-500 E helikopterre. Sokan egyszerűnek látják a modellheli élethű irányítását (ennek mondjuk örülünk, hogy így látszódik), de bátran állíthatom, hogy a műrepülő helikopter-modellezéssel felveszi a versenyt. A helikopteres repítés a legnehezebben megtanulható ága a modellezésnek, az árakról pedig ne is beszéljünk.

McDonnell Douglas MD 500 E HA-MSJ lajstromjelű modell helikopter 

A későbbiekben tervezem még a mezőgazdasági szóró berendezés elkészítését, akár működőképes változatban is, de ez még csak a jövő, egyelőre még a finom beállításoknál/hangolásoknál tartok.

 

McDonnell Douglas MD 500 E HA-MSJ lajstromjelű modell helikopter bemutató repülés 

 

Cikk: Szabó Péter 

Fotó(k) videó (k): Szabó Péter  


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.