Kölyökkoromban, amikor elkezdtem vitorlázórepülni, fogalmazódott meg bennem, hogy a 19-20. századok nagy találmányaiból leginkább a repülés és a fotográfia érdekel. Hamarosan egy rövid, de fantasztikus lehetőségbe szállhattam be, a korlátlan műrepülés világába:
...vízszintesen repülök, sebesség száznegyven, dugóhúzó mozdulat, a botot hasra rántom, balra belerúgok, gyorsabban kezdi mint a dugót, nagyobb a sebesség, a gép orra egy nagy kört rajzolva forog. Legalább két másodpercig nem csinálok semmit, várom a majdnem eredeti helyzetet, majd helyére nyomom, rúgom a gépet, ez volt a pozitív dobott orsó, sebességem már csak száztíz, jöhet egy előre bukfenc, a gázt fokozatosan visszavéve előrenyomom, próbálok a rohamosan növekvő sebesség mellett is szabályos kört rajzolni. Az alján keményedik a bot, a szárnyak fütyülnek, remegnek, fejem egyre közelebb kerül a kabintető plexijéhez, alattam a földre már piros fátyol kerül. Végre újból feltűnik a horizont, lassan tolom rá a gázt, az erők csökkennek, talpon repülök az átesés határán, lehúzom a gázt, ismét húzom-rúgom, pördülök egy felet, egy fél dugóhúzót, hagyom egy kicsit függőlegesen lefelé zuhanni, felveszem és egy picit vízszintesen repülök, megemelem úgy félig, várok néhány pillanatot, majd megdobom s azonnal meg is állítom, csak sokkal nagyobb rúgással, hiszen a gép orra még messze van az iránytól, ez a negyvenöt fokos dobott leborítás, így emelkedek még egy kis ideig háton, lehúzom, ismét van sebesség, rövid vízszintes rohanás kettőnyolcvannal, szűk ívben függőlegesbe állítom...
A repülés mellett fotográfiai tanulmányokat folytattam, pontosabban átnéztem az általam legjobbnak tartott fotósok képeit, fotókiállításokon vettem részt, nyertem díjakat. Fényképeimet elsősorban külföldi repülési szaklapokban és a német FOTOGRAFIE folyóiratban publikáltam. Több önálló repülési témájú fotókiállításom volt Budapesten, Berlinben, Helsinkiben, Varsóban.
1981-ben HULLÁMZÓ LÁTHATÁR című fotóalbumomat a Zrínyi Kiadó jelentette meg. A fekete-fehér repülő fotográfiákhoz Zsombok Timár György írt kísérő gondolatokat.
1985-ben a reménytelen szocializmus miatt elhagytam Magyarországot, disszidáltam, s Izraelben folytattam, fotóztam, később repültem is. Igaz csak civilben, a fantasztikus légierőből “csak” a CHEL HA'AVIR BITAON (Israel Air Force Magazine) című negyedéves magazin állandó publikálási lehetősége maradt nekem.
És ma, amikor a repülés fényképezése, a légifényképezés majdnem mindenki számára elérhető, megjelentek a spotterek tű éles le és felszálló repülőgépeikkel, az alkalmi légi fényképészek, küzdve tériszonyukkal és repüléstől való félelmükkel, mégis ezen a területen világviszonylatban, van néhány tucat fotográfus, akik igényes, művészi munkát végeznek. Talán magamat közéjük sorolhatom.
Debrecen, 2012-07-15
Cikk,fotó: Angyal László
Ellenőrzés, megfigyelés helikopterrel
Erdészeti tevékenység helikopterrel
Katasztrófavédelmi tevékenység helikopterrel
Kiemelt személyek szállítása helikopterrel
Légi fotó készítése helikopterről
Mezőgazdasági tevékenység helikopterrel
A hhelikopter.hu oldal nem járul hozzá saját fotó, valamint videóanyagai más weboldalon, illetve egyéb helyeken történő megjelenéséhez.
©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.