Kamovon hány repült órád van, illetve milyen „kemény” helyzeteid voltak?
Kamovval 8200 órát repültem, ez idő alatt számtalan hajtómű leállásom volt, illetve három esetben drótszakításom. A Kamov nagy előnye a két hajtómű, ami lehetővé teszi hajtómű leállás esetén, hogy egy kis szerencsével épségben földet érjen az ember.
Mikor a repülőgépes szolgálathoz megérkeztek az amerikai gyártmányú MD 500- as helikopterek akkor repültél velük, illetve mi a véleményed a típusról?
Elkezdtem MD- re a képzést, de típusvizsgát nem tudtam letenni, tekintettel arra, hogy már abban az időben haldoklott a repülőgépes szolgálat. Az 500- as helikopter nagyszerű minden tekintetben, a mezőgazdaságban is lehet vele dolgozni, de kényes a porra, nem mezőgazdaságra lett kitalálva. Az MD- re én azt mondanám, hogy business helikopter.
Mikor a képzést csináltad az MD –re akkor gondolom megrepültétek keményen a típust?
Ez így van, megnéztük mit tud. Gyors, nagyszerű manőverező képessége van, bukfencet is megcsináltuk vele.
Mi a véleményed az Alouette helikopterről, amivel jelenleg is dolgozol? A típusnak mi a hátránya, ha van?
Az Alouette helikopter mezőgazdasági feladatok ellátására is kiváló, ugyanakkor pilótaképzésre, illetve utasrepültetésre egyaránt alkalmas. Több területen egyszerre lehet alkalmazni.
Hátrányaként megfogalmazható az, hogy Magyarországra nem rég került be a típus, így a karbantartó szervezetek száma kevés.
Visszatérve a mezőgazdasági repülésre, mikor a gép maximális terheléssel száll fel, milyen mértékben változik a gépek repülési tulajdonsága?
Több dologra kell figyelni, a gépet nehezebb fordulóba bevinni, illetve kihozni. A munka során szükségrepülőterekről dolgozunk, ami tovább nehezíti, bonyolítja a repülést. A nagy melegben történő repülés jelentősen csökkenti a gépek teljesítményét, amivel szintén számolni kell.
A mezőgazdasági pilóták egyik fő ellensége a légvezeték, illetve a különböző tereptárgyak. Hogyan lehet felkészülni, elkerülni a vezetékszakítást?
A repülés során a vezetékekre mindig számítani kell. A szabály az, hogy az adott táblát be kell repülni, meg kell nézni továbbá azt is, hogy egyéb akadályok vannak-e a munka megkezdése előtt. Arra is figyelni kell a vezetékek, illetve egyéb akadályok felmérésén túl, hogy a tábla környékén milyen veszélyeztetett növénykultúrák vannak. A megrendelőnek elméletileg kötelessége lenne a pilóta számára megfelelő térképet adni, amin mindent jelölni kéne. ( Vezetékek, tereptárgyak, stb.)
Véleményed szerint van különbség a gázturbina illetve a dugattyús motor közt?
Igazából akkor tudnék erre válaszolni, ha lenne egy „normál” Kamov, illetve egy gázturbinával felszerelt Kamov, mert akkor ugyanazon a típuson lenne összehasonlítási alapom.
Jelenleg hány merevszárnyú, illetve hány forgószárnyas légijárműre van szakszolgálati engedélyed, hány repült órád van eddig?
Helikopteren: Oktató, teszt- és mezőgazdasági pilóta
Össz repült idő: 10.100 óra
Típusok:
„A” kategóriában ( - 2100 kg-ig):
gázturbina és farokrotor: Alouette II
dugattyús motor és farokrotor: R-44 Robinson, UH-12 Hiller, Schweizer 300
„B” kategóriában (2100-5500 kg)
dugattyús két motor és koaxiális rotorok: Ka-26
Repülőgépen: Oktató, teszt-, mezőgazdasági- és vontatópilóta
Össz repült idő: 2.420 óra
Típusok:
„A” kategóriában: Cessna-150, Cessna-152, Cessna-172 (XP), MORAN, V-51, PZL-101, PZL-104, Zlin-37, Zlin-42, Zlin-142
„B” kategóriában: AN-2
Vitorlázórepülőn és Motorosvitorlán: Oktató és tesztpilóta
Össz repült idő: 1.250 óra
Amennyiben most választhatnál bármilyen típust, melyik gép mellett tennéd le a voksod?
Kipróbálnám a Kamov 226 – os típust, továbbá nagyon jónak találom az Eurocopter által gyártott AS 350 B3 Ecureuil, illetve AS 355 TwinStar kéthajtóműves helikoptereket. EC 135 típust nem választanám, tekintettel arra, hogy a gyártó agyon elektronizálta az egész gépet.
Készült: Vác, 2012-07-01
Készítette: Batki Zoltán
Fotó: Horváth Szabó Zoltán
Ellenőrzés, megfigyelés helikopterrel
Erdészeti tevékenység helikopterrel
Katasztrófavédelmi tevékenység helikopterrel
Kiemelt személyek szállítása helikopterrel
Légi fotó készítése helikopterről
Mezőgazdasági tevékenység helikopterrel
A hhelikopter.hu oldal nem járul hozzá saját fotó, valamint videóanyagai más weboldalon, illetve egyéb helyeken történő megjelenéséhez.
©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.