Untitled Document

Cikk - Riport Botta Andrással a Légirendészeti Parancsnokság vezetőjével / 2. rész



Hogyan fogadják a pilóták a parancsnokság ellenőrzéseit? 

Az utóbbi 3-4 évben sikerült egy olyan kapcsolatot kialakítani a civil repülős társadalommal, hogy most már meg is értik, el is fogadják, amit csinálunk. Egyes szervezetek igénylik is azt, hogy ellenőrizzük az adott tevékenységet, mert ez számukra biztosítékot jelent arra nézve, hogy az adott repülés fegyelmezetten fog folyni. Két éve egy új jogszabály lépett érvénybe, mely szerint a helyszínen elvehetjük az okmányokat, szakszolgálati engedélyt.  Szabálytalanság esetén a légi alkalmasságit bevonhatjuk. Ezek az intézkedések elgondolkoztatják az állampolgárokat, hogy megéri- e kockáztatni. 

A civil repülés ellenőrzésén túl, milyen feladatokat lát el még a légirendészet? 

A civil repülés ellenőrzésén túl még számtalan feladatot hajtunk végre. A közúti közlekedést is figyelemmel kísérjük helikoptereinkkel a levegőből, pl. a nyári időszakban Budapest kivezető útjait is ellenőrizzük, figyeljük, annak érdekében, hogy megakadályozható legyen a forgalmi dugók kialakulása. Tömegrendezvények rendőri biztosításában is részt veszünk, az események alakulásáról tájékoztatjuk a földi kollegákat, akik ez alapján tudják kezelni, befolyásolni a tömeg mozgását.

Említést érdemel a FLIR rendszer, ami egy hőkamera és egy nappali kamera kombinációja. Ezzel a rendszerrel eltűnt személyeket tudunk felkutatni, vagy például határsértő személyeket tudunk felderíteni. 

A légirendészet komolyabb mentési feladatot ellátott pályafutása során? 

Az ukrán árvíznél helikoptereinkkel éjszaka mentettük a háztetőre, fa tetejére menekült embereket, amiért kitüntetést kaptak a feladatban résztvevő kollégák. Nagyon komoly, nagy precizitást igénylő mentési feladat volt, amit szakembereink sikerrel végrehajtottak. Egy vidámabb történet a Balatonon történt, amikor egy vezetőjétől „megszabadult” motorcsónak száguldozott a vízen és a kalandfilmek forgatókönyvéhez hasonlóan, a körzetben járőröző helikopterünk vette a „riasztást”, utolérte és a fedélzeti operátor kolléga a helikopterből átugrott a rohanó hajóba, „lekapta” a gázt és a történet szerencsésen véget ért. A motorcsónak nem száguldott a fürdőzők közé. Az esetet a fedélzeten tartózkodó H. Szabó Sándor fotós meg is örökítette.

Mérnökként, illetve a légirendészet vezetőjeként mi a véleménye az MD500E, Mil Mi-2-es típusú helikopterekről? 

Nagyon jó véleménnyel vagyok az MD500 helikopterről. Az 500–as helikopter pilótabarát. A pilóta hibákat némileg tolerálja, ilyen esetben több a  lehetőség a korrigálásra. Nagyon jók a teljesítmény adatai is. Hátrányként fogalmazható meg, hogy az „életkora” miatt manapság egyre több váratlan meghibásodást tapasztalunk rajtuk. 

A Mi-2 –es helikopter is megfelelő, nem szabad leírni. Sokoldalúbban alkalmazható, mint, amerikai társa, hogy mást ne említsek, mint a jégtelenítő rendszereket, vagy a nagyobb utas kapacitást. A téli időszakban a határ ellenőrzési feladatokat is ezzel a típussal láttuk el. A pilóta hibákra érzékenyebb típus, egy vezetéstechnikai hiba könnyebben megbosszulhatja magát.  

Mennyire alkalmas a jelenlegi géppark a magyarországi feladatok ellátására?

Mindenképp korszerűsíteni kell. Mióta megkaptuk ezeket a gépeket, azóta annyit haladt előre a világ, hogy lépni kell, ha korszerű rendőrséget akarunk, fel kell zárkózni az Uniós légiflotta mellé.  

Mi a véleménye a légirendészet helikoptereit érintő balestekről, katasztrófákról? 

A repülés egy veszélyes üzem, sajnálatos módon mindig előfordulhatnak balestek, azonban törekedni kell arra, hogy a balestek számát minimálisra csökkentsük. Lényeges a fegyelmezett feladat végrehajtás, fontos, hogy a pilóták ott, és úgy repüljenek, ahogy a szabályzat előírja. 

Baleset esetén a pilótákra nézve milyen intézkedések, esetlegesen kártérítések várnak? 

Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ), illetve a Légügyi Hatóság vizsgálja a baleset okait, a vizsgálat befejezéséig (súlyosabb esetben) letilthatják a pilótát. A KBSZ névtelenül vizsgálódik, nincsenek név szerinti felelősök. A lényeg a tapasztalatszerzés, az okok objektív feltárása és a tanulságok leszűrése. A Légügyi Hatóság már az okok mellett a felelősöket is keresi, jegyzőkönyvet készít a vizsgálatról, a körülményekről, az okokról és hogy ki, miért felelős. A másik vizsgálatot a Készenléti Rendőrség parancsnoka indítja meg, ez két részből áll.  Van egy fegyelmi vizsgálat, illetve egy kártérítési vizsgálat. A fegyelmi vizsgálat megállapítja az érintett személyek felelősségét, és itt nem csak a pilótákra gondolok, hanem a műszaki személyzetre is.  A kártérítés sok mindentől függ, összetett kérdés.  

Milyen helikopterekkel repült, illetve mi a véleménye mérnökként, légirendészet vezetőjeként azokról a típusokról?

Több alkalommal repültünk PZL W3 Sokól helikopterrel, nagyon jó lenne a magyar légirendészetnek. Jól összerakott helikopter, alumíniumból készül, szegecselve van, nem csak ragasztva, amit fontosnak tartok. Bármilyen műszerekkel, illetve egyéb eszközökkel fel lehet szerelni.

Repültem Bell 429–es helikopterrel, két alkalommal. Nagy élmény volt számomra, nagyon komoly technika minden tekintetben. Egy hajtóművel simán felszáll helyből. A magyar légi rendőrségnél ez a helikopter kategória jöhet szóba a flotta korszerűsítése kapcsán. Ez, és az ehhez hasonló helikopterek (mint pl. Agusta Grand vagy Power, Sikorsky S76, stb.) az MD500 helikopterek mellett hatékonyan tudnák ellátni a szolgálati feladatok többségét. Ez lehet felderítés, bevetési egységek vagy akár állami vezetők szállítása is. 

Repültünk több alkalommal a cseh rendőrök meghívására Bell 412 –es helikopterrel. Nagyon jó repülőeszköz az is, bár a magyar légirendészet számára szerintem túl nagy helikopter lenne.

MD900 - as helikopterrel is repültem, aminek megjelenésekor forradalmi technikai újítás volt a NOTAR rendszer és a „digitális” műszerfal.   

BK117 - es helikopterrel is repültem, mikor gyárlátogatáson voltunk Németországban. Akkor elvittek minket a típussal repülni az Alpokba, ahol leállították az egyik hajtóművet és minden probléma nélkül repültünk tovább a ritka levegő ellenére a géppel, ez számomra elég meggyőző volt, nagyszerű típus. 

Mikor láthatnak a repülést szerető emberek új légirendészeti helikoptereket Magyarországon?

A flotta gépeinek lecserélése sok pénzbe kerül, új gépek beszerzésének ideje egyelőre nem meghatározható. Vannak törekvések a rendőri vezetők részéről, de van egy fontossági sorrend.  A mai Magyarországon számtalan helyre kell még a pénz, gondolok itt az egészségügyre, oktatásra. Azt hiszem, vannak fontosabb feladatok is, mint a légirendészet helikoptereinek lecserélése. 

 

Riport megjelenését jóváhagyta a Készenléti Rendőrség, terjesztése más weboldalakon tilos!

 

Készült: Siófok -Kiliti, 2012-05-09

Készítette: Batki Zoltán


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.