Gyermekkoráról, illetve tanulmányairól mit tart fontosnak megemlíteni?
Már az óvodában is repülő volt a jelem, gyermekkoromban szabadidőmet modellezéssel töltöttem, ami később meghatározta tanulmányaimat, illetve az egész életemet. Felvételiztem a Kijevi Polgári Repülőmérnöki Egyetemre, ahol 6 éves képzésen vettem részt. Az egyetemet követően a Malévnál helyezkedtem el, majd bevonultam sorkatonának, ahol a Légvédelmi Parancsnokság Repülésbiztonsági Osztályán teljesítettem szolgálatot.
Mint azt tudjuk, a 70 - es, 80 - as években a Kijevi Polgári Repülőmérnöki Egyetem kiemelkedő, mondhatni a legjobb képzési helynek minősült, hogyan értékeli az egyetemen eltöltött éveket, illetve az ott kapott képzést?
Úgy gondolom, hogy repülős szakmában az akkori Szovjetunió világszínvonalú volt, ami az oktatásra is igaz. Az egyetemnek volt repülőtere, ahol az összes szovjet típus fellelhető volt, a gyakorlatokat ezeken a gépeken végeztük. A gépeken szinte minden munkafolyamatot végrehajtottunk, például csapágycsere, kerékcsere, hajtómű ki/beépítés stb.. Szimulátoron is gyakoroltunk, fedélzeti mérnök alapképzést is kaptunk. Világhírű professzorok oktattak az egyetemen.
Hogyan került a légirendészethez?
A ferihegyi repülőtéren a kormányőrség tagjainak mutattak be VIP repülőgépeket, ahol nézelődőként jelen voltam én is. A bemutató során találkoztam a Légirendészeti Parancsnokság akkori főmérnökével, Bolyós Ferenccel, aki a beszélgetés során elmondta, hogy van náluk egy üres mérnöki beosztás, vállaljam el. Sokat gondolkoztam az állásajánlaton, mert több fantáziát láttam a nagygépes repülésben. Végül elvállaltam és nem bántam meg.
Mikor betöltötte a felkínált beosztást, milyen helikopterekkel dolgozott a légirendészet?
Magyarországon a légirendészet alkalmazott először Mi-2 - es helikoptereket, összesen hat darab szolgált a rendőrségnél az évek folyamán. A légirendészet tapasztalatai alapján a honvédség is vásárolt, ha jól emlékszem 36 darab Mi-2 - es helikoptert.
Mikor és hogyan kerültek MD500E típusú helikopterek a légirendészethez?
A 80 - as évek végén az akkori MÉM RSZ kapott elsőként MD500E típusú helikoptereket mezőgazdasági feladatok ellátására. Ez úgy jöhetett létre, hogy a magyar gazdaságban olyan ipari potenciál volt, amiből következően olyan termékeket tudtunk előállítani, ami kelendő volt az Egyesült Államokban. A külföldi partner nem pénzzel fizetett, hanem áruval. A cserekereskedelem eredményeként érkeztek MD500E típusú helikopterek az országba. A MÉM RSZ után a légirendészet is kapott a típusból, mivel rendészeti feladatok ellátására is kiválóan alkalmas.
Hol és hogyan történt a pilóta, valamint a műszaki képzés az MD helikopterekre?
A gyári típus-tanfolyamot a rendőrség részéről csak néhányan végeztük el. Pilóta vonalon Roráriusz László a légirendészet főpilótájának vezetésével három fő kapta a képzést. Én a műszaki csapatban voltam három mérnökkollégával együtt.
Azt a képzést, amit a gyárban - MDHC, Arizona - kaptunk, semmihez nem lehet hasonlítani. A gép összes darabját megfoghattuk, láthattuk a gyártási folyamatot és a gépeket összeszerelés, beállítás, illetve működés közben. A gyárnak olyan berepülő, oktató pilótái voltak, akik Vietnámban is repültek Cayuse, Huey helikoptereken, és fél életüket repüléssel töltötték.
A képzésen túl mit tart még fontosnak elmondani az MD helikopter főhadiszállásáról?
Mikor kint voltunk, akkor végezték a NOTAR helikopterek típuselfogadási végellenőrzését. Egész nap repültek reggeltől estig, tele voltak drótokkal, mérőműszerekkel. A NOTAR technika forradalmi változást hozott a helikopteres repülésben. Ezen kívül, annak ellenére, hogy „kommunista” országból érkeztünk, betekintést nyerhettünk az akkor még nagyon új Apache helikopter összeszerelő üzemébe, ami felejthetetlen élmény volt.
Az MD helikopter főhadiszállásán kívül részt vett még valamilyen mérnöki tanfolyamon?
Részt vettem még egy tanfolyamon Angliában, ahol többek között az MD500-asok Allison 250-C20B típusú gázturbinás hajtóműveinek nagyjavítását végeztek. Hihetetlen dolgokat láttam ott is, például mit lehet csinálni egy olyan turbinával, aminek a fele lapátja elégett. A nagyjavító bázison ezeket a hajtóműveket kipótolták, a repedéseket összehegesztették. Olyan haladó technológiákat láthattunk akkor, ami nekünk élményszámba ment.
Hogyan telik egy napja a légirendészet parancsnokának?
Az évek tapasztalatai megengedik, hogy a nap 24 órájában legyen szabadidőm is. Naponta 10 órát dolgozom, de van, hogy haza kell vinnem a munka egy részét. Nagyon sok az adminisztrációs tevékenység. Munkámat nem teherként élem meg, hiszen a munkám egyben a hobbim is.
Szabadidejét mivel tölti?
Szabadidőmben repülő modellezek, általában hétvégenként kimegyek valamelyik modellező repülőtérre. Amennyiben az időjárás a modellezést nem engedi, úgy kilátogatok repülőnapokra. Megnézem, hogy a „nagyok” hogyan repülnek.
Nem szeretett volna helikopterpilóta lenni?
Nem, a repülőgép építés volt a vágyam. Először úgy gondoltam, hogy repülőgép konstruktőr leszek, csak ennek Magyarországon nem lett volna „piaca”, így egyértelmű volt számomra, hogy üzemeltetési vonalon maradok.
Ma Magyarországon, a légirendészet milyen feladatokat lát el?
A civil repülés ellenőrzése az elsődleges feladata a légirendészetnek. A félreértések elkerülése végett, minden civil légijármű ellenőrzésére felhatalmazásunk van, itt a sárkányrepülőtől az utasszállító repülőgépig bezárólag minden beletartozhat az ellenőrzések körébe.
Riport megjelenését jóváhagyta a Készenléti Rendőrség, terjesztése más weboldalakon tilos!
Készült: Siófok -Kiliti, 2012-05-09
Készítette: Batki Zoltán
Ellenőrzés, megfigyelés helikopterrel
Erdészeti tevékenység helikopterrel
Katasztrófavédelmi tevékenység helikopterrel
Kiemelt személyek szállítása helikopterrel
Légi fotó készítése helikopterről
Mezőgazdasági tevékenység helikopterrel
A hhelikopter.hu oldal nem járul hozzá saját fotó, valamint videóanyagai más weboldalon, illetve egyéb helyeken történő megjelenéséhez.
©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.