Untitled Document

Cikk - Riport H. Szabó Sándorral az MTI, majd később az ORFK légifotósával / 1.rész



Mikor készítetted életed első fotóját? 

Első képemet 10 éves koromban készítettem el nagymamámról, aki szakácsnő volt. Nagymamámnak illetve kolléganőinek tetszett az elkészített fotó, ami engem további fotók elkészítésére késztetett.   

Hogyan kezdődött a légifotós pályafutásod, hogyan kerültél a légirendészethez?

A légifotós pályafutásom kezdetéről annyit tudok mondani, hogy az MTI vezetői kiküldtek a rendőrfőkapitány által tartott fogadásra, annak érdekébe, hogy készítsek az eseményről pár felvételt. A fotózást követően a társadalmi kapcsolatok osztályvezetője Dr.Csányi Klára rendőr alezredes asszony megkérdezte, hogy a rendőrévkönyvbe tudok-e pár légifotót készíteni, amire természetesen igennel válaszoltam. Azt persze mondanom sem kell, hogy nem értettem a légifotózáshoz, teljesen ismeretlen terület volt számomra. 

H. Szabó Sándor H. Szabó Sándor

Menyire volt körülményes a légirendészet ferihegyi bázisára történő első bejutásod, illetve a kért fotók elkészítése, tekintettel arra, hogy rendészeti szervről beszélünk? 

Több alkalommal próbáltam egyeztetni a légirendészettel mire bejutottam bázisukra, nem volt egyszerű feladat akkoriban, mondhatni nehezebb volt bejutni, mint most.  A nehézkes bejutást követően körülbelül 4-5 alkalommal hiába mentem be a bázisra, nem jött össze a legifotózás, különböző okokra hivatkozva hazaküldtek. 

A számtalan kifogás után melyik típussal sikerült először felszállnod, a kért fotókat elkészíteni a rendőrévkönyvbe, illetve milyen volt életed első légifotós élménye? 

Először a légirendészet Mi 2 -es helikopterével sikerült repülnöm, és a kért fotókat elkészíteni a rendőrévkönyvbe. Természetesen az első repülésem nem volt egyszerű, és zökkenőmentes. Szász Lacival repültem először, aki repülésem során igyekezett segíteni annak érdekében, hogy a lehető legjobb képek készüljenek. Felszállás előtt leszedtük a Mi 2 - es ajtaját jobb fotók elkészítése érdekében. Felszállást követően minden bajom volt, a Mi 2 -es rezgett, zörgött nem volt valami bizalomgerjesztő. A repülés során Szász Laci pilóta mondta, hogy menjek közelebb az ajtóhoz, aminek természetesen meglett az eredménye. A Dohány utcánál elszállt a papucsom, majd később a Deák tér felett a szemüvegem. Leszállást követően nagyon féltem, mivel felhívták a figyelmem, hogy a gépből semmi nem eshet ki, ha mégis kiesik valami, akkor jelenteni kell, mint repeseményt. Nagy szerencsével megúsztam, igaz zokniba szálltam ki a helikopterből, és úgy mentem az autómhoz, de ez nem tűnt fel senkinek.  

H. Szabó Sándor H. Szabó Sándor

Hogyan értékeled a légirendészettel való két évtizedes munkát? 

Az évek során egy jól működő összeszokott csapat alakult ki, a rendőrségi pilóták is ráéreztek mi kell ahhoz hogy jó képek születhessenek. Úgy fordultak a géppel, hogy a lapátok ne lógjanak bele a felvételbe. A precíz munkán kívül az összeszokott csapatnak köszönhetően gyorsan is dolgoztunk, igazi csapatmunka volt, barátságok alakultak ki. 

Az elmúlt 20 évben voltak "kemény" helyzeteid, ha igen akkor hányszor születtél újra? 

Több születésnapom van az tény. Felszálltunk Kiliti repülőteréről MD 500 E helikopterrel, majd a Balaton fölött elment az olaj. A gép pilótája Szász Laci volt, aki kezdetben nem szólt semmit, viszont később tájékoztatott minket, hogy a Balaton legmélyebb pontján ki kell ugrani mindhármunknak a helikopterből. Először Nekem kell ugrani, majd az operátornak, és végül a pilótának a gépből. A vészhelyzet során Laci barátom számításokat végzett, és úgy döntött, hogy megpróbálunk leszállni Balatonfüreden, ami sikerült is. A leszállást követően a hajtóműből hatalmas fehér füst tört elő. A gépből történő kiszállást követően idegességemben húsz perc alatt elszívtam egy doboz cigarettát. Száz Laci barátom jó felkészült pilótaként megmentette a gépet, illetve hármunk életét. 

Legkeményebb élményem a ferihegyi katasztrófa során volt, az életemért küzdöttem. A gép iszonyatos erővel bepörgött a levegőbe, hatalmas erők hatottak rám. A becsapódást követően a hajtómű süvített, majd a gép pattogott a rotoragy csonkon. Nagy csodának számított, hogy a helikopter nem robbant fel, a DHL munkatársai szabadítottak ki minket a roncsból.     

H. Szabó Sándor H. Szabó Sándor

Milyen típusokkal repültél az elmúlt 20 év alatt, melyik típust szereted leginkább fotózás szempontjából? 

Minden helikopterből jó fotózni csak felszálljon, illetve leszálljon. Két egyforma típus nincs, minden helikopternek megvan a sajátossága, amit figyelembe kell venni fotózásnál. A lényeg az, hogy a pilóta segítse a fotós munkáját, dolgozzon a kezem alá. Magyarországon majdnem minden típussal repültem már, de a legjobb fotózás szempontjából az MD 500. A gépbe remekül ellehet helyezkedni, ezáltal kivalló képeket lehet készíteni. Lényeges, hogy az MD 500 -nál a hajtóműhő hátra távozik, így nem keletkezik hőkép. 

 

Készült: Hatvan, 2011-12-29

Készítette: Batki Zoltán


©2013-2018 HHELIKOPTER.HU - MINDEN JOG FENNTARTVA! - Magyarország legnagyobb helikopteres repüléssel foglalkozó oldala.